marți, 28 septembrie 2010

Bye, bye, le ballon!

Un pasaj dintr-o reclama la moda in anii trecuti suna cam asa: "J'ai des oiseaux, tu as des oiseaux".
Am  deschis articolul asa pentru ca nu aveam inspiratie. Despre titlu, vom reveni mai tarziu in cadrul acestui episod.
Asadar si prin urmare, pe vremea cand nametii inca ne cotropeau, am hotarat ca punctul culminant al calatoriilor din 2010 sa fie in septembrie, iar destinatia, Paris.
Dupa destule peripetii in legatura cu modificarea/anularea orelor zborurilor, am reusit ca la momentul vacantei, sa nu avem probleme in acest sens.
Inarmati cu arme si bagaje (a se citi: 2 rucsacuri, o gentuta si un aparat foto), ne-am imbarcat cu destinatia Beauvais, micul orasel unde aterizeaza de obicei Blue Air cand vrei sa ajungi la Paris.
Am fost intampinati de o vreme superba (nu exagerez, desi aveam temeri, urmarind prognozele) si in scurt timp am inceput maratonul explorarii Orasului Luminii
Bazandu-ne pe o informare foarte temeinica anterioara, am reusit sa ne deplasam si sa vedem tot orasul aproape fara nici o problema. Primul pas, metroul, care ne-a ajutat sa ajungem aproape oriunde am vrut fara sa mai fie nevoie sa mergem pe jos, desi am savurat si promenadele per pedes.
Pana sa ajungem la hotel, primele impresii despre Paris ni-le-am facut vazand insula de modernitate din oceanul de clasicism: La Defense
De aici "am cules" si replica din titlu, aceasta fiind spusa de catre o fetita care tocmai scapase din maini si alerga dupa un balon cu heliu care si-a luat zborul spre cer.
Urma sa ne cazam la micutul hotel Palace din zona Garii de Est. N-am dus lipsa de peripetii, dar pana la urma am rezolvat totul, continuandu-ne periplul dupa-amiezii de duminica.
Primele opriri, garile (de Est si Nord) unde am vrut sa vad unul dintre trenurile celebre ale lumii: TGV
Primul dintre punctele aglomerate ale Parisului pe care l-am vazut a fost zona Montmartre, unde se amesteca destul de armonios sobrietatea Bazilicii Sacre Coeur cu furnicarul magazinelor si miilor de turisti care misuna prin zona.

In apropiere, am vazut si celebra "Moara Rosie", desi  nu se innoptase inca pentru a savura cu adevarat luminile.
Inserarea ne-a gasit in drum spre turul cu Bateaux Parisiens, chiar in zona Turnului Eiffel, unde tocmai se aprinsesera luminile.
Noaptea ne-a prins epuizati, profitand de un somn adanc, iar dis-de-dimineata eram deja pe strazi in urmarirea altor obiective.
La Muzeul de Arta Moderna Georges Pompidou n-am reusit sa intram, deoarace se deschidea mai tarziu. Doar l-am admirat de afara alaturi de atelielul Brancusi.
Hotel de Ville (primaria Parisului)
Prima "Capodopera" a zilei a fost Muzeul Luvru, precedat de Place de la Concorde si de Jardin des Tuilleries.
Ajungand la coada din dreptul piramidei pe unde se intra la muze, am avut un soc: era o coada imensa, desi era o simpla zi de luni. Dupa cateva minute, ne-am lamurit, observand ca aceasta se misca foarte repede, nu ca in alte tari de sorginte latina.
Dupa aproximativ jumatate de ora, am intrat. Unii gratis, altii contra cost. Pus pe fapte mari, am inceput sa citesc toate inscrisurile din dreptul exponatelor, dar foarte repede m-am lasat pagubas si bine am facut. Muzeul era IMENS si aveai nevoie de macar o zi pentru a-l vedea atent. Am trecut cu destula rapiditate peste multe dintre sali, observand interesul anormal de mare pentru un tablou destul de mic. Il cunoasteti cu totii sub numele de Monalisa sau Gioconda, pictata de Leonardo da Vinci.
 Luxoasa zona Place Vendome (Hotel Ritz era alaturi)
Garnier (opera, nu cosmeticele)
Manastirea Marie Madeleine
La ora 17 si ceva eram la coada speciala pentru cei cu bilete rezervate pe internet pentru urcarea in varful Turnului Eiffel. Noi am stat 2 minute, iar cei cu bilete cumparate pe loc, macar jumatate de ora. Sic.
Seara a fost dedicata plimbarii si relaxarii prin Champ de Mars (picnic cu baghete, croissante si un pic de bere), Esplanda Invalizilor, Podul Alexandre III, Grand si Petit Palais si Champs Elysees
Din nou, patul ne-a fost cel mai bun prieten.
Ziua de marti ne-a dus initial catre Hale, dupa care catre zona unde se ridica odinioara Bastilia, dar unde se afla acum doar un monument, alaturi de Opera cu acelsi nume.
Casa memoriala Victor Hugo din Place de Vosges (mai putin cunoscuta de catre hoardele de turisti)
Domul Invalizilor cu mormantul lui Napoleon Bonaparte si cateva sali foarte frumoase care prezentau istoria armatei franceze de la Ludovic al XIV-lea pana la Charles de Gaulle
Pantheonul marilor valori ale culturii franceze. Pendulul lui Foucault se afla chiar in mijloc, iar la subsol sunt criptele lui: Alexandre Dumas, Emile Zola, Victor Hugo, Voltaire sau Jean Jaques Rousseau.
Relaxare in Jardin de Luxembourg
Un restaurant cam "indiscret"

Porumbei la Notre Dame
Vizita la galeriile Lafayette
In ultima zi, am reusit sa vizitam Notre Dame (se inchisese in nasul nostru cu o seara inainte) si cateva poduri interesante, iar pranzul ne-a gasit in drum catre aeroport.
Pont Neuf
Pont des Arts
Desi avionul a avut intarziere la plecarea spre tara, n-a mai contat. Am bifat inca o mini-vacanta reusita in aproape toate privintele.